måndag, maj 4

Hittade en ganska interessant artikel i aftonbladets online läsning... en fråga som säkert mer än jag själv har undrat hur det egentligen är? är det egentligen så det ska vara eller var det bara fel på mig som lyckas hamna i ett otrevligt slut med varenda person? Äntligen! Så är det någon mer än jag som lyckades känna samma sak som mig som jag gjort flera gånger om...
Alla säger olika, men jag säger, känslor är verkligen inte något och kontrollera, oavsett om jag försöker agera en personlighet som jag egentligen inte har?

Jag är kär i min "KK"!

Eva Rusz och läsarna ger råd i relationsakuten
– Risken är stor att ett ”kk”-förhållande utvecklas till en relation, vare sig man vill eller inte, säger Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz.
Hon ger Carina rådet att lägga känslorna på bordet.
Bättre spänna bågen med risk för att den brister, än att inte riskera något alls.
Sex utan känslor och utan avsikt att skapa långvariga relationer förekommer överallt,
säger Eva Rusz.
Bland unga är begreppet ”kk” (knullkompis) välkänt, visar forskningsöversikten ”Ungdomar och Sexualitet” gjord av Statens Folkhälsoinstitut. Mellan en tredjedel och hälften av ungdomarna i en studie av tredjeårsgymnasister hade erfarenhet av att ha haft en ”kk”.
Men vad är det som gör att vi lätt får känslor för den vi har sex med, ibland till och med mot vår egen vilja?
– Känslan har en egen status hos oss människor. Det kan vara ganska svårt att stänga av vissa känslor men inte andra. Du ska njuta – men inte bli kär.


Hjärnan säger gosa
Eva Rusz förklarar att alla sexuella känslor kommer från hjärnan. Signalsubstansen oxytocin utsöndras i hjärnan och skapar känslan som gör att de flesta vill ligga nära varandra och gosa en stund efter att man haft sex.
– När man har samlag som kompisar, är det svårt att inte bli påverkad av de känslor som uppstår bland annat på grund av oxytocinet, säger Eva Rusz och jämför med äldre tiders resonemangsäktenskap, där ett par som förts samman av sina respektive släktingar ofta fick känslor för varandra efter en tid.


Hon ska absolut berätta
Carina och hennes ”kk” träffas regelbundet. Då är det snarare svårt att avhålla sig från det känslomässiga, berättar Eva Rusz.
– Vid kroppskontakt uppstår känslor. Carinas reaktion är inte ett dugg konstig.
Därför ska hon absolut berätta att hon börjat längta efter honom och vill något mer. Samma sak kan nämligen ha drabbat honom.
Ulrika Lidbo


Ska Carina avslöja känslorna? – Så tycker läsarna...
NEJ! Eller rättare sagt inte ännu. ”Mognar” kk-förhållandet till en ömsesidig fin relation så ger det sig efter hand. Han kan ju känna likadant.
Johan
JA! Det är baksidan av att bara ha sex. Jag tror han känner att du vill mer. Varför skulle du inte tala om det? Det värsta som kan hända är ju att du ”bara” får sex.
Larsa
NEJ! Be om en paus i eran ”kk”-relation och börja flörta med honom. Om du får respons, är det fritt fram! Annars har ni i alla fall er vänskap kvar.
Karolina

Källa: Aftonbladet.se http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article5060213.ab



bloglovin

Inga kommentarer: