söndag, augusti 23

PROUD TO BE...

PROUD TO BE A CANTONESE...!

Well, jag kanske inte vet så mycket om historian bakom mitt land, men jag är stolt över den jag är, låtsas verkligen om att jag är från någon annanstans än från mitt land, Hong Kong.
Många som frågar vart jag kommer ifrån, men kan också garantera att jag är en kines, tja, det beror du på vilket humör jag är på... ibland så kan jag ju alltid tjafsa mig till botten om att jag inte är en kines, men är en kantones haha! :p

1997, det året då världen förändrades för oss... året då vårt land skulle tillbaka till kina efter att ha varit koloni till britterna under en bra tid. Också året då alla kantoneser ville fly från landet, till Sverige, till Amerika, överallt för att slippa den stora kaos året i Hong Kong.

Även om mor flydde hit till Sverige, på grund av det. Så undrar jag idag hur det skulle ha vart om mor aldrig flyttade hit... Hur livet skulle vara där, hur mitt liv skulle vara idag?
Jag har för många tankar fan, hur skulle det vara för mig idag och flytta hem? Jag saknar landet fett, vill bort härifrån ett tag, jag känner saknaden gro sig enormt för varje dag som går. Vill åka nu... kan inte vänta till de 2 månaderna... Kanske min relation till syster skulle ha vart bättre?

Oh vet inte. Tankar, tankar, att flytta skulle vara helt ok. Bo hos syrran, men hur ska jag överleva, även om jag skulle jobba som en gris här, sen spendera livet där så skulle inte det räcka i evigheter, hur ska jag jobba extra där, när jag knappt kan mitt eget språk eller ioförsig, mitt språk skulle utökas rejält bara av att vara där i en månad tror jag... Kolla på mig nu, kan mer flytande kantonesiska idag än förra året. Nu kan jag iallafall kommunicera med min syster förståeligt och kan prata utan att skämmas över min grammatik!

Vet inte, får se hur mina två veckor blir i Hong Kong! Om jag överlever de utan att bli sjuk förstås haha! Sen... aa om jag har ett jobb jag trivs med, och såklart ett fast jobb på G så stannar jag såklart här, fixar ett eget boende och sen lever på min egen hand... Men, det är som sagt planer, och har inte kommit längre till ett andra möte, väntar på mitt tredje sen är det bara pang boom och köra, jobba sen åka sen bestämma till årsskiftet :)

Well för mycket att tänka på, röksugen men pallar inte frysa, så ska lägga mig nu!
Pussar!

Inga kommentarer: