tisdag, oktober 13

ATT SÄLJA MED ETT GOTT SAMVETE

att hitta ett jobb som leder till provisions sälj, skulle det leda till att en drar vita lögner om sitt erbjudande, just för att få det lilla extra i sin lön? skulle man kunna leva med sig själv, med att egentligen inte tala sanning om sin produkt? för är produkten så pass negativ att man bara drar fördelen och inte nackdelen? var och en sak har sina fina och fula sidor men som försäljare idag så tackar jag nej till ett jobb om jag måste ljuga för kunden, som sedan blir missnöjd och kommer tillbaka och kräver pengarna tillbaka?




jag har arbetat tillsammans med tele2 och the phone house en gång för nåt år sedan, men det tog inte mer än 2 månader innan jag insåg att jag faktiskt inte kunde sova gott om nätterna för att jag just lurade en som inte kan så bra svenska, genom en äldre telefon som knappt kostar så mycket för att binda upp kunden i 24 månaders avtal.


sedan ett annat sälj jobb, som faktiskt var mitt första ordentliga jobb efter tidningsutdelare, där vi sålde hygien samt hushållsartiklar. att faktiskt kunna sälja en produkt som kostar någon hundrig utan att se en kund var ett enormt stort steg för mig men också en erfarenhet. såklart så lurar vi inte någon där utan har en nöjd-kund-garanti som innebär att man har rätt och ångra sig utan några speciella extra konstnader.



och idag så arbetar jag med the body shop, där jag anser att deras produkter är miljövänliga, bra för kroppen samt att man gör en god sak för övriga delar utav världen. säljer 2-3 medlemsskap per arbetspass á minst 3 timmar. visst det kostar 100 kr, men jag ljuger absolut inte om vartenda ord jag säger och talar om för kunden helt ärligt, att det kostar men också påminner om att hon tjänar på detta. därefter blir kunden glad, jag också, sen inte minst mina kollegor och butikschefen älskar det.



så frågan är, skulle du kunna ljuga på ditt jobb för att sälja det du erbjuder, just för att få det lilla extra i din lön och sedan kunna sova med ett gott samvete?

Inga kommentarer: